Hvad er big thick blending?

(The following presentation and the public lecture will be in Danish)

Innovation i en iterativ proces, hvor store big data og små thick data kombineres for både at sikre udstrækning og dybde i ens analyser. Det er en metode, der har et enormt potentiale. Både som metodisk og analytisk redskab og som grundlag for udvikling af nye produkter eller processer.

I denne åbne forelæsning præsenterer Brian Due og Tobias Bornakke deres forskningsprojekt, og viser hvordan man metodisk og teoretisk kan arbejde på tværs af store og dybe datakilder. I forelæsningen præsenterer de to forskere et framework for, hvordan man kan bevæge sig på tværs af forskellige datakilder krydret med en række eksempler. Målet er at kombinere indsigter fra to meget forskellige og dog meget ens metoder. Forskellige fordi typen af data og anvendelsesområdet divergerer, men ens fordi metoderne har samme post-positivistiske erkendelsesgrundlag; nemlig at indsamle data om menneskers faktiske praksisser. Forelæsningen præsenterer både metodens akademiske grundlag samt eksempler på den praktiske værdi.

Hvor og hvornår?

Forelæsningen er åben og både rettet mod forskere og studerende med interesse i undersøgelsesmetoder og innovation samt praktikere, der arbejder i dette felt. Det foregår den 7. december kl. 14-16 i bygning 27, lokale 27.0.06.

Om forelæserne

Brian Due, ph.d., adjunkt i organisationskommunikation, Nordiske Studier og Sprogvidenskab, centre for Interaction Research and Communication Design, Københavns Universitet samt forskningsansvarlig i Nextwork. Brian Due forsker i social interaktion i organisationer, og anvender mikrosociologiske og videoetnografiske metoder til at afdække interaktionelle mønstre i detaljer.

Tobias Bornakke, ph.d.-studerende i nye digitale data, Sociologisk institut, København Universitet. Medstifter af kooperativet Analyse & Tal. Tobias Bornakke undersøger hvordan digitale data og metoder skaber nye måder at gå til det sociale på ud fra en interesse i hvordan fremkomsten af digitale data ændrer vores muligheder for at forstå menneskelig adfærd.